Hobbiten: Femhærerslaget – en samtaleguide

Samtaleguide  til Hobbiten: Femhærerslaget

Avslutningen på trilogien om hobbiten Bilbo, basert på Tolkiens bestselger «Hobbiten», ligger ganske nær originalen. Lars Dahle har laget spørsmål til samtale basert på filmen, som hadde premiere 10.des.

Sammendrag

Femhærerslaget er en tettpakket actionfilm i fantasy-sjangeren. Filmen begynner med et dramatisk anslag – der Smaugs ødemark sluttet. Hobbiten Bilbo Lommelun (Martin Freeman) og de tolv dvergene er kommet fram til Ensomfjellet, som var målet for deres skattejakt. Dragen Smaug er sluppet fri fra fjellet og angriper innbyggerne i Langsjøbyen. De reddes i siste stund av bueskytteren Bard (Luke Evans).

Dvergkongen Thorin Eikenskjold (Richard Armitage) finkjemmer Smaugs skattkammer på jakt etter en særlig verdifull edelstein og gripes av gullfeber. En hær av alver ankommer Ensomfjellet for å gjøre krav på sin del av rikdommen. Snart angriper hærskarer av orker med stor kraft for å drepe alle dverger og alver. Mye står på spill i det avgjørende slaget.

Midt i denne dramatiske kampen møter vi også kjente skikkelser som trollkarlen Gandalf og alven Legolas – i fengende dueller med Azog Ødeleggeren og hans onde våpendragere. Filmen viderefører også den kompliserte kjærlighetshistorien mellom alven Tauriel og dvergen Kili.

De avsluttende scenene fra Hobsyssel står i sterk kontrast til skildringen fra slagfeltet. Samtidig danner filmens slutt også en naturlig bro til fortellingen i Ringenes Herre.

Bakgrunn

Hobbiten-plakatMed Femhærerslaget avslutter regissør Peter Jackson sin mye omtalte fantasy-trilogi om hobbiten Bilbo. Filmene er basert på J. R. R. Tolkiens bestselger Hobbiten, som opprinnelig ble skrevet som en barnebok. I likhet med de to første filmene (En uventet reise / Smaugs ødemark), er Femhærerslaget imidlertid en film med 11-årsgrense.

Selv om Tolkien publiserte Hobbiten etter den enda mer kjente trilogien Ringenes Herre, ligger handlingen forut i tid. Bilbos eventyr danner dermed et viktig bakteppe til historien om Frodo og ringens brorskap, med mange tydelige pekere fremover.

Jacksons filmfortelling utvider og utvikler Tolkiens historie på en rekke punkt. Regissøren holder seg likevel ganske nær til originalen, og viser respekt for de grunnleggende verdiene som preger Tolkiens mytiske univers. Kampen mellom det gode og det onde står i fokus, samtidig som mot, vennskap, troskap, offer og kjærlighet fremholdes som idealer.

Spørsmål for refleksjon og samtale

1. Hvordan opplevde du filmen? I hvilken grad svarte denne avsluttende filmen i Hobbit-trilogien til dine forventninger?

2. Hva synes du om filmens forhold til originalfortellingen, dersom du er kjent med Tolkiens bok Hobbiten?

3. Hva synes du om Femhærerslaget rent filmatisk?

a. Hvordan er filmfortellingen (handlingen) bygd opp?
b. Hvordan påvirker det vår filmopplevelse at Jackson i skildringen av slaget fokuserer på kampene mellom enkeltpersoner?
b. Hvilket inntrykk får vi av de ulike hovedpersonenes karakter?
c. Hvordan fungerer dataanimasjonene og 3D-teknologien?

4. Selv om filmen er preget av tettpakket action, ligger det flere tankevekkende dilemmaer under handlingen og de mange effektene:
«Skal dvergene og alvene kjempe mot hverandre eller sammen mot fienden? Er rikdom viktigere enn venner? Hva betyr det å holde et løfte?» (Ane Bamle Tjellaug i Vårt Land 10/12-14)

5. Hva sier denne filmen om pengegriskhet og havesyke?
«Mye av konfliktstoffet sirkler rundt dvergkongen Thorins galskap i møte med Smaugs umåtelige skatt. Han lider av det som i filmen kalles Dragesyke, altså et totalt bortfall av gangsyn i all sin havesyke.» (Erlend Loe i Aftenposten 10/12-14)

6. I hvilken grad er du enig i følgende utsagn om filmen:
«Femhærerslaget handler ikke først og fremst om krig, men om kjærlighet. Ikke først og fremst om styrke, men om mot. Ikke først og fremst om eventyr, men om lengselen etter et hjem.» (Bjørn Olav Hammerstad i Dagen 10/12 2014)

7. Tolkien hadde et personlig kristent livssyn og var nær venn til den kjente kristne forfatteren C.S. Lewis. På hvilke måter kan filmen sies å gjenspeile Tolkiens kristne livssyn?

Av Lars Dahle

Last ned samtaleguiden som pdf her

© Damaris Norge 2014

Anbefalte artikler:
• Bjørn OIav Hammerstad: Imponerende finale av Tolkiens mesterverk (Hobbiten 3)
• Bjørn Olav Hammerstad: Tønneflukt og kamp mot ondskap (Hobbiten 2)
• Steve Couch: Hobbiten – en uventet reise (Hobbiten 1)
• Bjørn Are Davidsen: Tolkien – mytenes mann